Kajian
tindakan telah dimulakan oleh Kurt Lewin pada tahun 1946. Pada peringkat
awalnya , kajian tindakan menitik beratkan perubahan-perubahan terhadap sikap
dan perlakuan manusia dalam beberapa bidang sosial seperti perkara-perkara yang berhubung dengan
kebiasaan pemakanan dan hasil pengeluaran kilang.Sebaik sahaja selepas perang
dunia kedua, kajian tindakan telah dilakukan untuk menyelidik tentang prasangka
dan perhubungan antara kumpulan sosial.
Idea ini telah digunakan oleh
rakan-rakan sekerja dan pelajar-pelajarnya dalam membuat kajian dan
penyelidikan tentang penggubalan kurikulum dan peningkatan profesionalisme
keguruan . Teachers College, University of Columbia telah menjadi pusat kajian
dan penyelidikan tindakan dalam bidang pendidikan. Stephen Corey , Dekan
Teachers College University , pernah menjadi penganjur kajian tindakan yang berpengaruh. Selain
beliau , Kenneth Benne, Hilda Taba , dan Abraham Shumsky juga memperjuangkan
bidang ini.
Kajian tindakan telah mengalami
zaman kegemilangan hinggalah pada tahun 50-an dan selepas itu ia kurang diberi
perhatian disebabkan oleh perkembangan kajian dan penyelidikan yang memisahkan
antara teori dan amalan .Perkara ini berlanjutan sehingga awal tahun 1976.
Minat
terhadap penyelidikan dan kajian tindakan telah mendapat perhatian semula
dengan wujudnya Ford Teaching Project di United Kingdom di bawah penyeliaan John
Elliot dan Glem Adelman.Projek ini
diasaskan di Center for Applied Research in Education, University of
East Anglia dan telah melibatkan uasahasama dan koloborasi antara guru-guru
untuk membuat kajian tindakan dalam bidang mereka terutama dalam pendekatan
pengajaran inkuiri penemuan . Berasaskan
kepada pandangan Lawrence Stenshouse , kajian ini adalah berdasarkan
kepada konsep penglibatan seorang guru dalam proses merenung dan mengesan
prestasi sendiri memandangkan guru
merupakan penyelidik dan juga pakar dalam profesionnya.
Sejak
penglibatannya dalam Ford teaching Project, Elliot telah meneruskan
perkembangan teori dan amalan penyelidikan , iaitu Classroom Action research
Network di Cambridge Institute of Education.
Minat
terhadap Kajian Tindakan ini mula
berkembang pula di Australia dan benua Eropah . Di Amerika Syarikat ,
minat ini muncul kerana telah timbulnya
kesedaran untuk mempertingkatkan taraf pendidikan dan profesionalisme keguruan.
Kritikan masyarakat terhadap taraf pendidikan dan profesionalisme perguruan
dalam tahun – tahun 70-an dan 80-an
telah menjadikan guru-guru lebih peka terhadap profesionalisme perguruan
mereka. Dengan demikian , maka tercetus semula kesedaran bahawa penyelidikan
dan Kajian Tindakan merupakan salah satu cara yang dapat membantu mereka
memperbaiki amalan pengajaran mereka . Ini dilakukan melalui renungan kendiri
yang kritis.
Di Malaysia , konsep penyelidikan
dan Kajian Tindakan telah mula meresap dalam sistem pendidikan . Perubahan –
perubahan dalam sistem pendidikan telah menimbulkan kesedaran untuk
meningkatkan profesionalisme keguruan.
Kajian tindakan merupakan metodologi
yang fleksibel dan boleh disesuaikan mengikut keperluan semasa kajian
dijalankan kerana kajian tindakan adalah satu bidang penyelidikan berbentuk
renungan kendiri, yang dilakukan oleh individu mahupun sekumpulan penyelidik
dalam sesuatu situasi yang boleh terdiri daripada pengetua, para pendidik,
guru, pelajar , ibubapa dan ahli-ahli masyarakat.
Masyarakat yang sentiasa berada
dalam proses perubahan mengharapkan para pendidik supaya dapat menyesuaikan
peranan mereka dengan arus perubahan.Pendidik bukan sahaja perlu melengkapkan
diri dengan ilmu pengetahuan tetapi perlu juga menyesuaikan diri dengan budaya
dan keadaan sekolah. Oleh yang demikian penyelidikan dan kajian tindakan adalah
perlu kepada seorang guru terutama untuk
memastikan guru mampu memainkan peranan yang lebih dinamik dan mempunyai kesedaran diri serta sedia meneliti
semula kandungan kurikulum dalam
pendidikan .
Pada masa ini terdapat satu arah
aliran yang mendesak pendidik dan guru supaya mengurangkan pengajaran secara
berkuliah tetapi lebih menumpukan perhatian kepada pengajaran yang berasaskan
aktiviti dan pembelajaran melalui pengalaman. Dengan adanya penyelidikan
dan Kajian Tindakan seorang pendidik
secara langsung akan sentiasa merenung , menyoal dan menyelidik peranan dan
tugasnya terutama untuk menghasilkan golongan guru yang sedia membuat kritikan
kendiri, menyelidik akibat-akibat aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta
mengubahsuai perlakuan amalan pengajaran guru agar lebih kritis dan kreatif.Ini
akan mengukuhkan lagi perkembangan profesionalisme kita sebagai seorang
pendidik dan seterusnya akan meningkatkan mutu dan kualiti pendidikan.
Perkembangan profesionalisme guru
perlu dihubung kait dengan peningkatan dalam pendidikan yang bermutu untuk
disampaikan kepada murid dan pelajar. Ini sebenarnya memerlukan penekanan
kepada pelbagai perkhidmatan sokongan yang perlu dilakukan oleh guru. Dengan
menjalankan penyelidikan dan Kajian Tindakan , konsep guru sebagai penyelidik
dapat mengukuhan kemahiran guru dalam membuat penentuan dan seterusnya kepada
perkembangan perlakuan berasaskan arahan kendiri. Guru sebagai penyelidik dan
pengkaji juga boleh menguji implikasi
teori pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah seterusnya menghasilkan
teori daripada amalan kita, terutama dalam memastikan tanggungjawab kita
sebagai perancang ke atas proses pendidikan di dalam bilik darjah.
Kajian Tindakan bertujuan untuk memperbaiki dan mempertingkat
amalan menerusi perkembangan peribadi dan profesionalisme seseorang guru.Dengan
menjalankan kajian tindakan ini , kita dapat memainkan peranan utama dalam
arena penyelidikan kerana kajian
tindakan ini bertempat dalam persekitaran pengajaran .Ia juga dapat dijalankan
oleh kita sebagai guru yang mengamalkan dan akan menggunakan dapatan ini secara serta
merta dalam amalan harian kita. Kajian tindakan ini juga dapat membantu kita
sebagai guru dan pendidik untuk mengubah amalan dalam bilik darjah dan dengan
itu juga kita boleh terus memahami dan
mengongsi pengalaman baru dengan murid dan guru-guru lain.
Guru perlu berusaha untuk memahami
tujuan dan hasratnya sendiri tentang pengajaran dan pembelajaran supaya boleh
bergerak ke arah pencapaian realiti tentang apa yang berlaku dalam bilik
darjah. Kajian tindakan memberi peluang kepada kita sebagai pendidik untuk
mengubah suai amalan pendidikan dalam satu situasi yang sebenar supaya boleh
memanfaatkan semua pihak. Kajian tindakan juga boleh menghasilkan usahasama di
kalangan guru dan membolehkan kita sebagai pendidik bekerja dengan guru lain
untuk faedah bersama demi meningkatkan mutu pendidikan .
Selain itu juga, Kajian Tindakan
membolehkan guru-guru bertanggungjawab atas tindakan mereka dan mewujudkan satu
suasana pengajaran dan pembelajaran yang bersemangat dan dinamis seterusnya
dapat membantu dalam perkembangan kurikulum yang berasaskan sekolah ,
perkembangan profesionalisme , program kemajuan sekolah dan perkembangan
perancangan sistem dan dasar pendidikan Negara.
Pendidikan dan amalan guru harus
dapat mengenal pasti masalah guru dan merenung kembali amalan dan ideologi dari
perspektif yang lebih luas.Selain itu juga guru harus dapat menggunakan
pelbagai teknik pemerhatian dan penyelidikan supaya boleh mengesan dan merenung
kembali aktiviti-aktiviti diri sendiri dan diri orang lain.Oleh yang demikian penyelidikan
dan kajian tindakan dapat memainkan peranan yang berkesan dalam memastikan kemahiran –kemahiran
yang berkaitan dengan kebolehan untuk bekerja sebagai ahli kumpulan, berhubung
dan bertukar idea-idea, memerhati dari pelbagai aspek dan cara, membuat
analisis dan menilai data yang telah dikumpulkan , menilai diri sendiri dan
mengkritik hal semasa dari aspek moral dan sosial dapat dikembangkan.
Di samping itu ,melalui penyelidikan
dan kajian tindakan juga amalan nilai-nilai murni seperti berfikiran
terbuka,bertanggungjawab dan berdedikasi dapat dipertingkatkan.Selain itu juga
inkuiri yang kritis dapat dijalankan serta dilaksanakan dengan baik terutama
melalui kerja kumpulan , pendedahan kepada konteks sosial yang lebih luas ,
penialaian kendiri, penilaian rakan sejawat dan pembelajaran melalui pengalaman
sendiri. Penyelidikan dan Kajian tindakan ini juga adalah satu cara untuk
menambahkan pengalaman mengajar guru-guru serta memberi peluang kepada kita
sebagai pendidik untuk memperkukuhkan perkembangan profesionalisme guru
seterusnya berupaya untuk sentiasa menilai diri sendiri dalam memastikan mutu
pendidikan di Malaysia dapat mencapai kehendak dan aspirasi Falsafah Pendidikan
Negara.
Melalui penyelidikan dan Kajian
Tindakan , pentadbir sekolah dapat mempertingkatkan amalan pentadbiran dan guru
pula dapat mempertingkatkan amalan pengajarannya , Pendek kata , pentadbir
sekolah dan guru dapat memajukan bidang profesion pendidikan di sekolah. Usaha menjalankan
kajian tindakan adalah hasil daripada kesedaran untuk meningkatkan diri sendiri
sebagai seorang pendidik yang
profesional. Kaedah ini juga tidak memerlukan
arahan daripada pihak atasan kerana sebagai ahli profesional, pentadbir atau
guru yang berpengalaman seharusnya menunjukkan keupayaan bergerak atas
inisiatif sendiri, Penyelesaian masalah melalui kajian tindakan harus dilihat
sebagai satu cabaran dan komitmen terhadap profesion keguruan seterusnya
menjadi satu kaedah yang berkesan dan harus dipraktikkan oleh semua pendidik di
sekolah dalam usaha untuk meningkatkan profesionalisme mereka dan mutu
pendidikan yang disampaikan kepada pelajar di dalam bilik darjah di seluruh
Negara.
Secara keseluruhannya dapatlah
disimpulkan bahawa Kajian Tindakan adalah sejenis penyelidikan yang dilakukan
oleh penyelidik sendiri untuk menyelesaikan masalah yang dihadapinya. Kajian
dan penyelidikan ini tidak memerlukan kepakaran yang khusus, perbelanjaan yang
tinggi atau tempoh masa yang panjang . Kaedah ini boleh dilakukan oleh semua
pendidik di sekolah yang telah mempunyai pengalaman dalam bidang masing –
masing. Hanya orentasi dan latihan yang minimum tentang kaedah ini yang
diperlukan . Tujuan utama bagi seorang pendidik menjalankan Kajian Tindakan
adalah untuk membaiki amalannya sebagai seorang pendidik yang profesional dan
berkualiti dan bukannya untuk menyumbang kepada teori pendidikan atau ilmu
pengetahuan.
No comments:
Post a Comment